Prečo ľudia majú radi Velcon

Info spravodaj

Volám sa Michal Mikula a som spoluzakladateľ a spolumajiteľ našej firmy Velcon, zároveň som konateľom spoločnosti a všetky zásadné rozhodnutia idú cezo mňa. Prečo to píšem?

Nechcem tu písať o funkciách v našej firme, začal som tak preto, lebo som veľa s Velconom prežil a viem aké nastavenie, či priority a spôsob práce a podnikania v tejto firme prevláda (keďže ho aj sám spoluvytváram). Tento článok píšem preto, lebo veľa ľudí sa pýta a konkurenti mnohokrát nechápu, prečo je Velcon taký úspešný a prečo ho oni ani zďaleka a dlhodobo nevedia dobehnúť. V poslednej dobe sa objavili pokusy veľmi kopírovať Velcon inými firmami, napr. sa vykrádali nápady, projekty, dizajn či marketingové aktivity. Nechcem sa teraz sťažovať – konkurencia je predsa normálny jav a dokonca zdravý pre ekonomiku a hlavne kvalitu poskytovaných služieb či produktov.

 

To o čom chcem napísať je to, čo sa nedá napodobniť ani ukradnúť niekým iným, či už sme v rovine firiem a organizácií, alebo to isté platí aj o ľuďoch ako takých. Každý je jedinečný človek, tvor, osobnosť a je nemožné niekoho napodobniť tak, aby si ho mohli iný pomýliť s „jeho originálom resp. kópiou“. Každý človek na zemi je jedinečná osoba a každý je niečím zaujímavý alebo dôležitý pre iných v jeho okolí. Ale neprináleží mi o tomto nejako rozumovať, na to sú iní - múdrejší.

Chcel som poukázať na to, že Velcon (netvrdím že iné firmy nie) má v sebe niečo, čo na iných pôsobí veľmi pozitívne a dobre. Spozoroval som to až po čase, myslím tým po dlhšom čase cca po rokoch, kedy som si uvedomil, že „vlastníme“ isté „know-how“, ktoré je veľmi vzácne a všetko na čo som sa dovtedy sústredil tak silno a snažil sa hľadať nové spôsoby, produkty či myšlienky na rozvoj firmy, sa mi razom zdalo také malé a nepodstatné. V nejakom momente som pochopil, že prečo sa nám darí a prečo nás ľudia majú radi. Prečo máme takú silu na trhu a prečo máme veľmi dobré meno. Sám som bol zaskočený z toho čo som zistil, ale najmä z toho, že je to niečo veľmi jednoduché a triviálne, ale hlavne niečo čo väčšina ľudí pokladá za niečo, čo v podnikaní nemá miesto. Práve naopak, opak tejto vlastnosti sa pokladá väčšinovo za základný atribút úspešného podnikateľa. Velcon bol a je ľudský. Našim ústredným objektom je človek – život. Ja som myslel, že tak rozmýšľa každý, ale zistil som že nie, že je to práve dosť ojedinelé. Keď som začal s kolegom firmu, začal som chodiť po klientoch tak, že som u každého klienta strávil cca 3 hodiny niekedy poldňa, u jedného som dokonca prespal a išiel domov až na druhý deň poobede. Polhodinu sme riešili prácu a zvyšok času som ich počúval, radil im, smútil som s nimi a srandoval s nimi. Oni hlavne cítili ľudskosť a snahu pomôcť. Vo fachu som na začiatku nebol nijaký odborník, boli firmy kde mali väčších „profíkov“, ale oni sedeli medzi štyrmi stenami v kanceláriách mimo reality a čakali na pokyn. Keď prišiel pokyn pracovali. Ale táto práca sa nedá robiť bez sociálneho cítenia, ľudia to nepríjmu resp. väčšina ľudí. Chodil som aj na montáže aj na opravy aj kolega chodil a mali sme niečo ako bázeň pred človekom tvorom aj keď napr. nemal nohy alebo bol úplne nehybný – o to viac.

Nikdy sme nikoho netlačili ani nenútili do ničoho. Ale ani nemuseli, naši klienti nám dôverovali a boli a sú veľmi lojálny. Oni sa stali našimi priateľmi a my ich tiež. Oni nám robili dobré meno a odporúčali nás ďalším. Lenže toto však je len polovica úspechu. Samo o sebe by to nestačilo na úspešnú činnosť v oblasti zdvíhacích zariadení. Ruka v ruke s touto ľudskosťou sme dbali a dbáme na profesionalitu a odbornosť. Ako to povedať, aby to nevyznelo otrepane a lacno? Podarilo sa nám pretaviť náš pohľad ako majiteľov firmy do každodenných procesov  vo firme, ale hlavne sa nám podarilo nájsť takých zamestnancov, ktorí tie veci robia a vidia ako my – to je veľmi vzácne. Či je to ekonómka alebo montér, či obchodný zástupca, musíme si byť istý,  že ten človek pochopil náš spôsob nazerania na klienta – človeka a či je to obchodný prípad, reklamácia alebo oprava plošiny, vždy tam musí byť prítomná naša ľudskosť a ochota urobiť pre človeka viac ako len platený úkon. Či sa nám to darí musia posúdiť iný a tento článok prosím berte len ako takú moju potrebu dať pocity von „na papier“. Naozaj to čo som napísal musia povedať o nás iný ľudia, dovtedy je to len prázdna samochvála.

Michal   

Povedali o nás